Friday, May 20, 2011

BuRUnG HelAnG

Sedikit cerita tentang helang. Burung Helang Merah adalah salah satu daripada haiwan yg boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Haliastur indus.
Burung Lang Merah(LM) ialah haiwan yg tergolong dlm golongn benda hidup, alam: haiwan, flum :kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Lang Merah adalah haiwan brdarah panas, mmpunyai sayap dan tubuh yg diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung LM tidak brgigi.

Ia merupakan burung pemangsa yg mudah dilihat di Malaysia, dan mudah dikenal pasti melalui bulu putih jpada kepala dan pada dadanya, burung muda berwarna lebih pucat yg mudah terkeliru dgn spesies yg hampir serupa dengannya.

Burung LM byk di dapati di kwsn persisiran pantai dan berpaya, biasanya dlm jumlah yg kecil, secara bersendirian atau brpasangan, meluncur tinggi di kwsn daratan, trmasuk bndar dan pekan. Ketika mereka terbang tinggi, ia mungkin tidak disedari oleh pandangan mata manusia terutama apabila ketika waktu panas terik ketika mana mereka mampu menggunakan kelebihan termal udara panas untuk membantu mereka meluncur.

1 comment: